Tuesday, July 26, 2011

Sira Pisang

Assalamualaikum & salam bahagia

Petang2 ni dah terkelepet rasanya. Penat...tired...x cekak...dan seangkatan dengannya. Arini ada tambahan, mengajar pun tah ape2... Adoyai...kalau tidur petang ni ibarat kata Che Mat, nanti emosi pun tak stabil bangun nanti. So nak hilangkan segala keresahan (??????) cheq sue bikin la sira pisang ni... boleh buat pemanis berbuka nanti.
Sebenarnya menu camni sape yang tak tahu buat kan? Senang aje... tapi xpelah...letak je kat sini kot2 anak2 cucu nak tengok besok-besok... ewahh ewahh...
Sira pisang ni sedap sgt kalau dimakan dingin...kalau campur cendol lagiiiiiii la masyuk. tapi memandangkan payah benar nak dapat cendol...kita makan gini jelah... kalau cerita pasal sira ni cheq sue lagi suka guna pisang nangka, tapi dah pisang tak tahu nama ni aje yang ada, mana2 ajelah... layannnnn....


SIRA PISANG
Sumber : Sendirian Berhad

Bahan-bahan :
- 5 biji pisang
- 1 cawan air
- 2 kuntum bunga cengkih
- 2 sudu gula
- sehelai daun pandan
- secubit garam
- pewarna kuning
- sesudu kecil tepung beras (bancuh dengan sedikit air)

Cara-cara :
- kupas kulit pisang dan belah 2
- masukkan air, gula, garam, bunga cengkih, daun pandan, pewarna dan masak hingga mendidih
- masukkan pisang dan air bancuhan tepung beras dan masak seketika

10 comments:

KuNanGKuNanG said...

sedap3..sy suka ni..kalau makan sejuk2 lagi best...:)

Cheq Sue said...

@KuNanGKuNanG
ha ah gei...saya pun suka makan sejuk2...tengah simpan dalam peti ais ni

Citarasa Rinduan said...

cheq sue..

ayu tumpang sekali ya.. tolong makan.... hahahahah

Cheq Sue said...

@Citarasa Rinduan
boleh... boleh... maghrib nanti datang ye..

Kak Rosaliza said...

assalam sue,sedapnya sira pise sue

Cheq Sue said...

@Kak Rosaliza
rezeki berpuasa kak..

Juwita Jamaludin said...

salam kak sue... ita tak penah makan .. kena try ni... nampak menarik

IMANSHAH said...

terbaik..ambo suko sira

Cheq Sue said...

@Juwita Jamaludin
wwalaupun resepi ni simple, tapi cukup membuka selera terutama masa puasa nanti

Cheq Sue said...

@IMANSHAH
kalau dapat pisang nangka ko...pisang nipah ko... lagi terbaeeekkkkk