Monday, July 11, 2011

Menu Eksotik - Kerutup Kering Belalang Kunyit

Assalamualaikum & salam bahagia

Hai semua... Pagi ni cheq sue nak kongsikan satu resepi eksotik yang memang menjadi febret cheq sue dan keluarga. Belalang kunyit @ grasshopper. Haaaaaaa korang pernah makan tak? Belalang ni kalau musim hujan banyak la dapat kat sawah2 yang ada pokok "menerong". Biasanya kalau orang cari lepas Isyak sampai ke pukul 2 3 pagi. Pengalaman dulu2 pernah jugak mencari belalang dengan mek. Bawak pelita yang dikenali dengan "DEGHO" (pelita yang diisi dalam tin minyak yang dibelah dua-jinjit sebelah tangan). Belalang yang dikutip secara manual ni pulak akan dimasukkan ke dalam bekas yang dikenali sebagai "BOLONG" (bekas yang bahagian atasnya kecik kira2 belalang susah nak keluar). Tapi sekarang ni takut dah nak pergi...dengan lintah, pacat dan kadang2 mungkin serangga/haiwan berbisa...baik beli jika ada yang mencari. Tapi sekarang ni agak susah jugak nak dapat sebab sawah dah kurang, banyak dah naik rumah banglo, pastu pokok menerong pun dah tak berape ade..
So masa balik kg minggu lepas, agaknya dah rezeki cheq sue nak makan belalang, dapat la beli secupak (RM5). Kalau sesape yang pernah masak ni tahu lah betapa seksa nak siapkan dia. Belalang tu kan ada sayap...kali belakang dan najisnya...so bende tu perlu dibuang satu persatu. Ye lah...kalau nak makan kang tak tertelan pulak...
So dengan gambar2 ni korang perhatikan la ye...macam mana caranya... tapi sebelum tu cheq sue nak mintak maap la atas saiz extra-large ni...jelas sikit nak tengok di hari tua nanti...

KERUTUP KERING BELALANG KUNYIT
Sumber : Sendirian Berhad

Bahan-bahan :
- 2 cawan belalang (telah dibersihkan) *
- 4 ulas bawang merah *
- 1 ulas bawang putih *
- 1 sb ketumbar *
- sedikit kunyit hidup & lengkuas (1 cm) *
- 2 sb cili boh **
- 2 sb rempah @ 'awah' Selising **
- 2 keping asam gelugur
- santan pekat dari sebiji kelapa
- garam dan gula secukupnya

Cara-cara :
- tumbuk lumat bahan *
- gaul sebati dengan bahan **
- masukkan santan ke dalam kuali dan masukkan bahan yang telah ditumbuk lumat (* dan **)
- masukkan belalang
- bila sudah mendidih, masukkan asam gelugur, gula dan garam secukupnya
- masak sehingga  kering (perlu dikacau selalu) supaya masak sekata dan garing


Inilah rupanya belalang yang telah siap dicelur air panas dan digoreng seketika. Antara nama2 belalang yang mungkin termasuk sekali dalam tu adalah belalang kunyit, belalang minyak, belalang 'peroh' (yang bersaiz besar) dan  belalang kacong (yang ni xleh makan, tak tau ngape)

Ini pulak sayap dan "kateh" (kaki belakang belalang) yang telah siap diasingkan.. Tak makan tau, rezeki semut pulak

 Ini pulak belalang yang telah dibersihkan. Sekarang kena pisahkan kepala dan badan untuk membuang najisnya. Walaupun diet belalang ni hanyalah rumput2 dan tumbuhan, tapi tak sanggup jugak nak makan. Bila dah siap, belalang perlu diulang basuh beberapa kali sehingga air tapisan menjadi agak jernih

Okeh...sekarang dah boleh masak. Biasanya belalang ni lebih mudah jika dimasak dalam kuali sebab nanti senang nak kacau, terutama bila masa nak keringkan / garingkan dia. Kalau kuah tu banyak, biasanya akan dikeluarkan separuh (bila dah mendidih) sebab nanti lambat pulak untuk belalang ni kering

Ini pulak yang dah siap dimasak. Bila dah part ni memang sedap la...garing, macam makan snek aje. Selain dimakan dengan nasi, sedap jika dicecah dengan pulut... Rasanya ala2 rendang je kot...


Mmmmmmmm...camana kawan2.... Jangan terperanjat pulak ye....

28 comments:

  1. sue...memang eksotik betul ni....ahhhh..kita memang tak bleh nak telan...hehehehe

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum cheq sue...
    belalang betul ek? ingatkan tadi nama masakan tu jer... hehhehe.. akak nie kalau nmpk belalang mula ler teriak2 suruh hubby akak buangkan jauh2... Heheheh... bab cacing, belalang, ular n yg sewaktu ngan nya mmg akak takut... :)

    ReplyDelete
  3. pergh..tak pernah merasa lagi daging belalang ni..haha

    ReplyDelete
  4. pernah dengar tapi tak pernah makan..hubby akak pernah makan..unik kan makanan ni?

    ReplyDelete
  5. masa maklong kecik2 dulu pernah makan belalng kunyit ni.. maklong bakar je.. tapi tak boleh ingat rasa dia macamna..

    ReplyDelete
  6. Salam kak! kita tak pelik sgt sbb selalu nmpk org2 tepi jalan jual belalang kunyit goreng rangup, kala jengking tenpura, ulat lemak pedas wakakakaka... kita specis2 ni mmg tak makan :D tgk jer lah org yg makan hihihi... opsss tak lupa jugak, lipas goreng kunyit hihihi.... tp org2 siam mmg suke mkn benda niii kdg tu kan kumbang taik pun dia org makan huhuhu...

    ReplyDelete
  7. @quinnie
    He he he... menu ni untuk insan2 selected je Q...

    ReplyDelete
  8. @Diana @ Melley Mey
    Saya kalau ulat memang xleh kak... rasa macam nak pitam pun ada... tapi belalang ni kalau sape yang makan tu memang superb la rasanya...

    ReplyDelete
  9. - huaaaa...tahan nafas bace n3 cheq sue kali nih...mmg terhairan2 teman nengok nye...huaaa...xmo xmo

    ReplyDelete
  10. @anymz
    Kalau akak tanya hubby akak tu...sedap tak rasanya? Kalau masak belalang ni kak, ayah memang 3 4 kali makan nasik... memang pebret sesangat

    ReplyDelete
  11. @Along Maklong
    Kalau belalng bakar tu kan time orang ketam padi...tangkap terus cucuk kat lidi pastu bakar ngan mancis.... heeeee kenangan

    ReplyDelete
  12. @AI
    He he he.. jangan hairan2... memang telah selamat dimakan

    ReplyDelete
  13. @ijayuji
    Ika... orang Siam memang le gemor ye bende2 serangga ni... main goreng cicah sos gitu ajer... tapi...cheq sue xde darah keturunan siam tau... cuma boleh makan dan telan...
    ** belalang je tau... lipas, cengkerik, kala jengking... takleh terima okeh...

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum sue.
    ms akk duk kota bharu dulu ada jiran yg mkn belalang kunyit ni.:)) rindulah dgn kb. huhu...

    ReplyDelete
  15. serius sedap!!! nenek kite yg di pasir puteh pon suke masak macam ni...siap makan dengan ketupat palas lagi!

    ReplyDelete
  16. @anis
    Wslm kak anis...mesti akak dah lama tak balik kb kan.. :)

    ReplyDelete
  17. @nuwairani ismail
    Jadi...kira2 nuni buleh masuk geng la ni? Serius sedap!!! Makan ngan ketupat takyah cakap la...

    ReplyDelete
  18. Saya pernah dengar pasal org makan belalang kunyit ni tapi saya tak pernah cuba. First time ni nampak....

    ReplyDelete
  19. @hazila
    :) saya kalau belalang ni memang pebret... sekali leh dapat kena makan puas2

    ReplyDelete
  20. bila nampak berenang renang tu mcm semut pun ada...pernah mkn ni masa kecik2 dulu...tu pun ada sedara bg..sedappp sangat...

    ReplyDelete
  21. @Cik Puan Izan❤
    Berenang renang macam semut... heeeeeee kelakar je rasanya. Tapi bila dah masak xde la ghupe semut2 tu kan izan..

    ReplyDelete
  22. rasanya ayu tak mampu nak telan...

    sungguh!!

    ReplyDelete
  23. @Citarasa Rinduan
    He he he...dah tau dah... x semua orang dapat telan mende alah ni...

    ReplyDelete
  24. assalam sue, nmpk serdap je tu, akk tak pernah mkn, kg akk jauh dari sawah, byk pkk sawit je, pas tu kat TM ak ada lak org jual, kalo ada pun x reti nk msk2, org tua yg msk baru best

    ReplyDelete
  25. @Kak Rosaliza
    Ooooooo orang TM upenyer... kat sana mesti biasa makan buah sawit sira... saya ni memang kira2 dah tuntut ilmu la bab2 masak belalang nih... :)

    ReplyDelete
  26. Salam. Saya berminat nk rasa belalang yg awak masak tu. Nk masak sendiri tak berani. Sbb tak penah masak belalang. Kalau saya beli kat awak boleh? Contact 0103803321

    ReplyDelete
  27. Salam kak, mana nk cari belalang ni? Lamo dh sy nk makan ni

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]