Sunday, July 24, 2011

Bun Lembut Cameron

Assalamualaikum & selamat sejahtera

Pagi ni kita bersiaran dengan bun lembut yang dihasilkan di Cameron Highlands. Resepi ni di ambil dari blog Ros Jintan Manis dan ada juga di dalam versi e-book yang sempat cheq sue download dulu. Sebenarnya nama sebenar bun ni adalah BUN LEMBUT OSAKA...sebab ros membuatnya di Osaka Jepun nun...tapi oleh sebab cheq sue membuatnya di Cameron nin, so kita edit le sikit tang namanya tu... boleh kan Ros..boleh laaaaa.........
Sejujurnya...sebelum ada BM dulu...meroti cara manual aje... tau2 ajelah kat CH ni...kadang2 panas tetibe sejuk. Roti pun x sempat nak naik terus jadik bantat. Memang mencabar la nak kena uli sampai 20-30 minit.. Tu yang bersyukur sgt bila beli BM...tak rugi tau... main kutu la...kumpul sesikit... Opstttt....
Bun ni seperti mana namanya, memang la lembut gebu gitu.. Di dalamnya pula cheq sue masukkan inti kacang merah, kesian dia dok lama dah lam esbok tu tak nyempat nak guna. Resepi ni lebih kurang sama dengan doh asas je kot... tapi xpelah cuba je sekadar menambahkan koleksi roti.

Sebelum bakar... akhirnya dapat gak cheq sue tabur bijan hitam kat atas tu... nampak glemer aje roti nih. Tapi bab nak membentuk roti ji jadik bulat masih fail la... geram seyhhhh

V
V
V

 Lepas bakar 20 minit.. tadaaaaaaaaaa... berkilat-kilat kejadiannya... masa ni wangi je bau, bukan ape, inti dah terkeluar laaaa.......... ha ha ha

V
V
V

Hah...tunggu ape lagi, sedia untuk di ngap ler.... Bismillah....


BUN LEMBUT CAMERON
Sumber :  Ros Jintan Manis

Bahan-bahanya ( Untuk Doh)
-300gram tepung roti cheq sue guna tepung high protein NONA
-80gram tepung gandum
-2sudu besar water roux
-1 biji telur ( tinggalkan sedikit untuk gliss nanti)
-1 1/2 sudu besar marjerin
-2 sudu besar gula
-1/3 sudu kecil garam
-2 sudu kecil yis
-160 ml air suam

* untuk gliss*
-baki telur + 2 sudu besar susu
Cara-caranya ( Doh Roti)

1. Buat doh roti, Kaedah 1, penggunaan Bread Maker (BM), masukkan semua bahan Doh dan ikut arahan menguli pada BM masing-masing dan tekan Start, tunggu sampai siap di uli dan boleh terus ke langkah no. 4 di bawah.
Cheq sue guna BM je...ulu & perap selama 1 jam 30 min
2. Kaedah 2, Jika uli tangan, masukkan semua bahan doh di dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan,  Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dah letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 8 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan, anda akan dapat doh yang lembut dan elastik.
3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap atau kain bersih dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.
4. Bahagi doh pada 16 bahagian kecil, dan bulat-bulatkan kemudian susun atas dulang pembakar atau dalam acuan bulat 18cm. Boleh juga susun dalam acuan petak. Pastikan dulang pembakar di alas dengan baking sheet atau digliss dahulu dengan marjerin.
5. Setelah bun naik dua kali ganda, gliss pemukaan bun dengan baki telur+susu tadi,  akhir sekali bakar pada suhu 180 darjah selama 20 ke 22 minit atau sehingga permukaan bun perang. Setelah siap dibakar, sejukkan atas redai dan simpan di dalam bekas bertutup, bagi mengekalkan kelembutan bun. Selamat Mencuba.

12 comments:

  1. salam cheq sue..nmpk lembut n gebuss roti ni..nnt angin rajin mai bleh try gak..

    ReplyDelete
  2. wah mmg sepakat kita bertiga dgn cheq sue ...buat roti... senangkan ada bm kan lina kan che sue..tak letih tgan yg tak berapa kuat ni hehe

    ReplyDelete
  3. wah! sangat lembut kejadian roti ini....rupa bentuk herot sbelum dibakar tak kisah kot sebab lepas bakar dia mengembang lagi kan?

    ReplyDelete
  4. @lina_pg
    alhamdulillah kak lina...walaupun dah sejuk still lembut lagi... akak kena cuba ni...guna BM aje... :)

    ReplyDelete
  5. @ilahjy
    tu la kak ijah...berbaloi jugak beli BM tu... dok CH ni kalau nak harap buat manual x puas hati semedang

    ReplyDelete
  6. @nuwairani ismail
    tu la penawarnya nuni...masa bakar nampak la cinin...tapi dekat bawah tu terbuka2 intinya

    ReplyDelete
  7. cheq sue

    mmg lah.. akwan2 ayu semua dok puji sbb bibik moden (BM) terbaik...

    ayu nak tau gak, mahal tak harganya??

    hehehehe

    gebu lah, nak 2 ketul buat minum petang boleh?

    ReplyDelete
  8. @Citarasa Rinduan
    masa beli tu dalam 260 ++ jugak...tu pun guna kupon COSWAY... kira murah jugak tu

    ReplyDelete
  9. waaah cantik n gebu roti tu yer cheq sue.. mmg cantik sesangat kejadiannya... tu ler kebaikannya ada BM kan cheq sue.. :)

    ReplyDelete
  10. @Diana @ Melley Mey
    he he he...sesuai sgt BM tu pada orang yang tak berapa rajin buat, tapi suka makan roti macam saya ni...

    ReplyDelete
  11. @AI
    semua dah masuk ke perut la yanggg....

    ReplyDelete

[Terima kasih kerana sudi menitipkan komen. Maaf seandainya saya tidak dapat membalas atau berkunjung ke blog anda...]