Friday, July 1, 2011

Peria Katak Goreng Telur & Udang

Assalamualaikum & selamat pagi....

Malam tadi, alhamdulillah kekenyangan sudah dengan rezeki Allah...berupa nasi putih dan peria katak goreng. Inilah resepi kesukaan cheq sue (tak pernah lagi ye kata resepi tak suka....semua pun suka!). Sesetengah orang tak gemar rasa pahit peria. Tapi cheq sue sekali mencuba terus jatuh cinta. Selain dihiris nipis dan di cicah sambal belacan, goreng dengan telur ni pun tak kurang sedapnya... Pahit tu memang ada rasa sesikit tapi khasiatnya banyak... Pada sape yang tak gemar tu...bawak2 la belajar makan peria katak ni.... baik untuk kesihatan... sesuai untuk orang yang ada kencing manis. Untuk orang yang dah sedia manis ni... makan aje ape-ape....

**sepatutnya n3 ni malam tadi...tapi rasanya semua yg guna mozilla ada problem kan.....


PERIA KATAK GORENG TELUR & UDANG
Sumber : Sendirian Berhad

Bahan-bahan :
- sebiji peria katak (sedang)
- 2 ulas bawang merah
- 1 ulas bawang putih
- sebiji telur
- 5 ekor udang
- sesudu cili boh
- sedikit kicap, sos ikan, gula & garam

Cara membuatnya :
- tumbuk bawang merah dan bawang putih
- tumis bersama cili boh hingga wangi dan garing
- masukkan udang dan peria sehingga empuk (tambahkan sedikit air)
- tambahkan kicap, sos ikan, gula dan garam secukupnya
- kemudian pecahkan sebiji telur dan kacau sehingga telur masak
*** makan untuk sorang ye...kalau tengok sebab tu bahan2 ni sikit2 aje... *_*

14 comments:

anymz said...

sesekali buat lauk macam ni pasti sedap..

Diana @ Melley Mey said...

peria d masak mcm nie mmg sedap makan ngan nasi putih panas nie... sedaaaapnya... berbunyi2 terus perut nie tau... :)

Anna Qawina said...

try salut tepung & goreng..sedap..macam kerepek lak..hehe

tun_telani said...

tun pun mkn mcm kak anna.. kerat nipis2 pastu goreng salut tepung ^^ kalau nk mmg x berani makan.. blom try dh surrender, nnti nk try mkn jugak sekali. hehe

AI said...

- pahit tapi sedapppp...

cik cek said...

Kak cek penggemar peria...walaupun pahit tapi memang kak cek suka...fuhhh...masak cam ni lagila sedapnya...kechur lak kak cek tgk....

Cheq Sue said...

kak anim, biasa kalau peria memang suka sgt masak macam ni... kena dengan selera

Cheq Sue said...

kak diana...memang sedap. ada ikan goreng pun dah cukup

Cheq Sue said...

anna...sy tak pernah lagi goreng salut tepung...ta[i pernah tgk orang buat...nanti lain kali boleh try jugak tu

Cheq Sue said...

tun... sekali dah makan ni memang dan suka. peria katak ke peria biasa memang sedap... jangan tak cuba okeh

Cheq Sue said...

al... pahit kan ubat... tapi ni ubat yang sedap tau

Cheq Sue said...

kak cek... peria dan telur ni memang pasangan serasi bersama kan... kalau masukkan lauk lain apatah lagi...bertambah2 la makannya

Alexandriana Alia said...

this is what i loike... peria walaupun pahit tapi makan sekali nak lagi... hehehe

Cheq Sue said...

ala....pahit siket aje kannn....